2014-11-20

Brainstorming: Morgondagens nyheter?


Efter åren med Piratpartiet i Europaparlamentet håller jag på att fundera på vad jag skall bli när jag blir stor. På en mental Postit-lapp har jag noteringen att jag skall syssla med något som är kul och som verkligen engagerar mig.

Jag har min basverksamhet (bloggande här och på HAX.5July.org). Men det vore ju bra med något mer, som går att gå runt på ekonomiskt. Så jag funderar på ett antal olika add-ons: Kanske crowdfunda en EU-bok. Skönlitteratur, vilket verkligen är en balansankt på slak lina. Dra igång en pan-europeisk kampanj för att legalisera cannabis. Ge mig in i den mördande konkurrensen på konstfotomarknaden. Frilansande copywriter. Eller... nyheter.

Låt oss grupparbeta lite om det där med nyheter.

Gammelmedia befinner sig i en nedåtgående spiral, vilket tvingar dem att banta sina organisationer, vilket i sin tur gör deras problem ännu värre. På andra flanken har vi nya kanaler som bubb.la – som plockar upp nyheter från så väl internationell media som bloggar och sociala media och som sedan sprider dem vidare i sociala kanaler. Det är inte heller lönsamt, men fungerar ändå eftersom det bygger på crowdsourcing och entusiastiska frivilliga medarbetare.

Frågan jag ställer mig är om man skulle kunna ta ytterligare något nytt grepp på det här med nyheter, i vid mening. Något nytt. Något disruptivt. Något spännande. Något som påverkar samhällsdebatten. Och som går att försörja sig på.

Verktygen finns ju. Text, bild, ljud, video... Allt kan i dag produceras och distribueras till nästan ingen kostnad alls. Och idéer för innehåll saknas verkligen inte.

Då är frågan: Kan man starta något nytt, begåvat och slagkraftigt från scratch (med minimala overheadkostnader)? I så fall vad?

Där befinner jag mig i mina funderingar. Det finns en del idéer. Men jag vill ha input. Just nu har jag nämligen en lucka i mitt liv, när jag kan välja att ge mig in på något nytt som gör skillnad.

Åsikter?

12 kommentarer:

  1. Har själv funderat i samma banor. Sitter mest och spyr galla online, inte direkt produktivt och hjälper ingen.

    Det finns ju utrymme för att mixa gammelmedia med nytt. Ryska RT gör ett rätt bra jobb i det avseendet där de nyttjar väldigt mycket sociala medier för att sprida (ibland propagandiska) nyheter.
    Det finns också otaliga alternativ i USA där man, delvis, skulle kunna sno en del idéer. Tänker på alternativa nyhetsskällor som skräniga fjanten Alex Jones. Karln är tämligen knäpp, men han har inte alltid fel och är (var) rätt duktig på att komma ut i etern.

    En annan tankegång är att nyttja lokala talanger via en online nyhetskanal. En av de saker som gammelmedia numera misslyckas totalt med är att ha reportrar på plats. De sitter alla hemma framför sin dator och copy/pastar google-översatta nyheter de alla får från samma källa. För det mesta betyder det vinklade nyheter och/eller att de alla rapporterar exakt samma sak. Latheten har (iaf delvis) blivit skälet till gammelmedias död.
    Om man istället kan annonsera ut och sprida möjligheten för lokala människor att bli (tillfälliga) reportrar så kan det både bli roligare och mer korrekt.

    SvaraRadera
  2. Podcasting växer ständigt, men ytterst få libertarianer i Sverige har utnyttjat mediet.

    http://www.creamyradioaudio.com

    SvaraRadera
  3. En bok om EUs "inner workings" ihop med en på djupet granskande blogg om EU kanske? Där finns ju en lucka i svenskt informationsutbud. HAX - en sorts TT för nyheter gällande EU?

    Podcast lät också som ett bra förslag med lämpliga och olämpliga intervju-offer, inte för långa dock, 45min - en timme typ.

    Men allra mest saknar jag en ordentlig liberaliseringskampanj för cannabis - gudarnas föda. Vet inte hur du ska tjäna pengar på det dock? Smuggla lite haschisch kanske, jag köper om du lyckas ta in det i landet ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillägg:

      Något jag verkligen skulle kunna betala för är en seriös EU-granskande podcast/webradio i stil med Granskning Sverige, där Henrik ringer upp företrädare och förespråkare för EU och ställer dem mot väggen med luriga frågor och sin breda kunskap om EU.

      Radera
    2. Tänk om människor kunde vara konsekventa. Behövs inte en seriös sverigegranskning där "förespråkare för Sverige" och centralmakten i Mälardalen nagelfars, herr konstgräsrot?

      Radera
    3. Det gör ju du så bra herr konstgräsåker... ;)

      Vi får se om det ger resultat i opinionssiffrorna!

      Radera
  4. Det skulle vara intressant med en politisk performancegrupp som uppmärksammar absurda lagar och undersöker dessa alternativt anmäler alla sådana brott som är möjliga att anmäla. Om vi exempelvis tänker på fallet Dan Park så skulle man exempelvis kunna anmäla hela Moderna Museets ledning för hets mot folkgrupp (de ställer ut Dick Bengtssons målningar som innehåller hakkors och som skulle ha dömts om man gjort samma tolkning som hovrätten gjorde med Parks verk). Man skulle vidare kunna leta vidare i litteratur och konst efter olika brott mot diverse morallagar. Anmäla diverse narkotikapolitiska
    talesmän till Haag för brott mot mänskligheten och så vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte på det där med att det effektivaste sättet att få ett system att braka sönder är att följa precis alla regler och förordningar till punkt och pricka...

      Radera
  5. Nummer ett är att etablera GARANTERAT skyddad, krypterad kontaktmöjlighet. Tror det finns visselblåsare i alla möjliga organisationer som gärna skänker ljus åt diverse dumheter och idag kan man bara vända sig till MSM vilka mer uppfattas som maktens ställföreträdare och folkuppfostrare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. PGP: hax@1010gateway.com
      GPG Fingerprint: 693E AD23 1CA1 6ABA 1793 9896 0A57 1CFF 1DC7 C47A

      Radera
  6. Innehåll saknas inte, men trovärdighet. Det är nyhetsförmedlingens stora problem idag, ty hetsen är brutal och det finns sällan tid för ifrågasättande eller någon annan form sanitetskontroll.

    Inte ens en bjässe som SVT går fri.

    Trovärdighet är dock något som tar lång tid att bygga upp och ganska många har hållit på med det en bra stund nu.


    Det som jag tycker är mest angeläget dock är att hitta en lösning för lokaljournalistiken. Den tynar och det inte bra, eftersom väldigt mycket som styr folks vardag sköts på lokal nivå. Att vara lokalreporter är dock tufft för skyddsnätet är litet. Alla kritiska artiklar riskerar att gå en finansiär eller annonsköpare för nära.

    Med detta sagt är det ett känt faktum att folk vanligen är mest intresserade av lokalnyheter. Och vi förstår i vid mening att lösningen måste vara nätbaserad.

    Men frågan är om någon ny spelare kan hitta det pusslets lösning och det före dagens lokalpress. De etablerade medierna har i vart fall lämnat ett hål i linjen just där.

    SvaraRadera
  7. Jag föreslår att du gör en"affärsplan" för ditt projekt, där du bl.a anger för hur lång tid du behöver finansiering, och därefter crowdsourcar finansieringen.

    Säg att det behövs 1 miljon kr/år för att driva en "nyhetstjänst" med dig och en assistens/tekniker/producent som anställda inkl lokal/teknik-kostnader.. Ni producerar texter/podcasts/kortvideor som ni erbjuder kostandsfritt till alla medier, förutom publikation på de egna forumen. En viss bartering kan väl vara nyttigt och ok att ha i produktionen, för ex-vis webbhotel och de resor ni gör.

    1.000 personer som bidrar med 1.000 kr vardera, torde vara möjligt att uppnå. Jag kan tänka mig att bidra med det...:-)

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.